Daca ceva merita facut, merita facut bine din prima – acesta este principiul dupa care Eliza Ioana se ghideaza in activitatea profesionala.  Stie ca, de cele mai multe ori, lucrurile nu ies perfect, dar daca iti setezi standardele cat mai inalt, rezultatele vor fi mult mai bune decat daca le-ai lasa in voia lui „las’ca merge si asa”.

A terminat Facultatea de Comunicare si Relatii Publice de la Litere si din primul an de studii a inceput sa sa experimenteze joburi ca sa isi dea seama catre ce directie va merge. A incercat sa urmeze un master la aceeasi facultate, insa a renuntat in momentul in care a realizat ca nu era relevant pentru dezvoltarea ei si a inceput sa caute alte forme de specializare. Asa a descoperit Chartered Institute of Marketing (CIM) si si-a promis ca, intr-o zi, va avea o diploma CIM .  Si-a inceput activitatea profesionala ca intern, apoi a fost angajata part-time, a urmat o pozitie de entry level ce necesita prezenta ei full-time. Avea 23 de ani cand s-a angajat la un institut cultural. Ii place sa glumeasca ca din pozitia ei initiala, de Coordonator al bibliotecii, coordona cartile pe rafturi pentru ca nu avea oameni de coordonat, iar de aproape trei ani este Innovation Manager.  Acum se ocupa de toate serviciile locale ale institutului, gandind strategii de dezvoltare si promovare ale acestora, atat online, cat si offline. Eliza s-a tinut de cuvant si s-a inscris anul trecut la CIM la Diploma in Digital Marketing si  a trecut cu „A”, adica cu 10 de primul examen.  In interviul urmator, descrie experienta ei de student la acesta forma de invatamant, gradul de dificultate si cui se adreseaza aceste cursuri.

Cand ai luat decizia de a urma cursurile Chartered Institute of Marketing (CIM) ?

Am descoperit cursurile CIM prin 2009 – 2010. Masteratul  la care eram inscrisa atunci nu mi-a confirmat asteptarile si, cautand alternative, mi-am dat seama ca nici un program din sistemul educational romanesc nu m-ar fi ajutat prea mult. Din researchul facut pentru studii in strainatate am descoperit CIM si mi-am setat ca obiectiv ca, atunci cand voi avea resursele necesare in materie de timp si de bani, voi urma aceste cursuri pentru a avea o certificare profesionala – de altfel, mai valoroasa decat masterele din Romania. Anul trecut, in martie, am decis impreuna cu un coleg de facultate, Alexandru Gheorghe,  sa ne inscriem pentru a putea studia in echipa.

Daca ai fi fost multumita de sistemul de invatamat din tara ai mai fi urmat cursurile CIM?

Da, dar mult mai tarziu. In cazul acesta, CIM mi-ar fi folosit pentru a ma specializa pe o arie specifica , mai ales ca diploma pe care mi-am ales-o eu, in Digital Marketing, nu are corespondent in sistemul educational romanesc. In plus, recunoasterea la nivel international a cursurilor CIM este un avantaj pe care nici o universitate din Bucuresti nu mi l-ar fi putut oferi, avand in vedere ca facultatile noastre nu se situeaza in topurile universitatilor europene.

 Sunt apreciate in Romania cursurile CIM?

Din pacate, nu. CIM este in Romania un fel de best kept secret. Corporatiile nu stiu sa pozitioneze corect un CV pe care sunt mentionate aceste cursuri, iar statul nu pare a avea un sistem de echivalare intre invatamantul romanesc si CIM. Este greu sa pozitionezi aceste diplome in momentul de fata – sunt echivalente unui master, unui doctorat, sunt undeva la mijloc?  In plus, potentiali candidati CIM nu cunosc despre existenta acestor diplome din cauza lipsei de promovare a acestora. Momentan, se inscrie la CIM cine afla despre diplome, desi ar trebui ca toata lumea sa stie despre ele, insa sa se inscrie si sa fie acceptati doar cei care sunt buni.  Selectia ar trebui facuta pe baza competentelor, nu pe baza accesului la informatie.

Cum ai aflat de CIM?

In urma unui research pentru un master in strainatate pe marketing. Am descoperit atunci Chartered Institute of Marketing si Chartered Institute of Public Relations. Am avut noroc atunci, pentru ca pe vremea aceea imparteam formele de studiu in studii universitare si post-universitare si, respectiv, traininguri de scurta durata, iar CIM nu face parte din nici una dintre aceste categorii. In momentul acela, prin 2009, inca nu cred ca existau centre CIM in Romania, iar cel mai apropiat centru unde ma puteam inscre era fie in Ungaria, fie in Bulgaria. Acesta a fost un alt motiv pentru care am amanat inscrierea atunci – imi doream sa urmez aceste cursuri fie in Romania, fie direct in UK, dar pentru asta trebuia sa pun mai multi bani deoparte.

Te-a influentat cineva in decizia de urma aceste cursuri?

Intr-un fel. A fost vorba mai mult de o negociere continua intre mine si Alex, colegul meu de CIM. El a pornit de la principiul ca, terminand Comunicare si Relatii Publice, ar trebui sa studiem la Chartered Institute of PR. Pana la urma, ne-am dat seama impreuna ca joburile noastre sunt mai mult focusate pe marketing, in special pe online, decat pe PR, astfel ca ne-am ales fiecare cate trei diplome CIM care ne interesau si, din fericire, una dintre ele era comuna – Diploma in Digital Marketing – asa ca ne-am inscris amandoi la aceasta.

Esti un elev de nota A.  Cat este de dificil sa obtii acest calificativ?

Greu de spus, pentru ca obiectivul meu nu a fost niciodata sa fiu un  „A  student”, ci sa invat cat mai multe lucruri utile.  Nu pot evalua dificultatea unui obiectiv pe care nu mi l-am propus. Presupun ca, fiind intr-adevar interesata de domeniul pe care il studiez, n-am simtit tot procesul de invatare ca pe o corvoada si mi-a fost mai usor sa am rezultate bune.

De asemenea, cred ca rezultatele mele bune de la CIM de pana acum se datoreaza  compatibilitatii dintre stilul meu de invatare si forma de studiu propusa de CIM. Mai exact, eu raspund foarte bine la informatii cu aplicabilitate directa si la principiul learning  by doing. Cursurile CIM cer exact asta – dupa ce citesti toata informatia teoretica, esti testat pe cum aplici totul intr-un context dat, intr-o organizatie reala.  Acest mod de testare mi se pare mie cel mai relevant – este foarte important sa stii ce sa faci cu informatia primita, nu doar sa ai aceasta informatie.

In plus, pe mine m-a ajutat foarte mult faptul ca m-am inscris la niste cursuri intr-un domeniu pe care il aplicam deja la job. Online-ul e o parte majora a jobului meu, astfel ca CIM a venit in completarea a ceea ce stiam deja la nivel practic, cu fundamentul teoretic, astfel incat sa ma ajute sa pot replica si augmenta rezultatele bune avute in trecut – acum stiu exact de ce o promotie merge bine si ce trebuie sa fac pentru a o imbunatati, fiindca am baza teoretica mult mai clara.

Cat timp investesti in pregatirea ta pentru cursurile CIM?

Impreuna cu Alex, mi-am facut un study plan, astfel incat sa invat cate un Unit in fiecare saptamana. Asta presupune un PowerPoint, un podcast si cateva capitole din carti de citit. Depinde de la o saptamana la alta cat dureaza aceasta activitate, in functie de cat de voluminoasa este informatia si de cat de odihnita si concentrata sunt, dar cred ca, in medie, am petrecut in jur de doua ore pe saptamana invatand la CIM. In afara de asta, la finalul fiecaruia dintre cele trei module am dedicat mai mult timp assignmenturilor.  Atunci e vorba de un efort mai sustinut – in mod normal dedicam doua – trei weekenduri in care eu si Alex lucram la CIM de dimineata pana seara.

Ai simtit nevoia sa iti iei concediu sau sa faci o pauza de la celelalte activitati ca sa te ocupi doar de CIM?

Nu, daca stii sa iti planifici timpul, CIM nu iti monopolizeaza programul. Este nevoie, la un moment dat, de ajustarea prioritatilor, insa pentru mine a fost de ajuns sa imi limitez iesirile in oras pentru a putea incorpora studiul pentru CIM in viata mea.

In schimb, mie mi-a fost greu pana am inteles principiul de distance learning de la CIM. In Romania, chiar daca esti la ID, tot ai un orar. La CIM, ai niste sesiuni de inscriere la cursuri, dupa care poti invata in ce ritm preferi. O data ce ai terminat de invatat pentru un modul, te poti inscrie la orice sesiune de examene – nu esti obligat sa termini un modul in trei luni, in sase luni, sau un an, ci atunci cand te simti tu pregatit. Eu, fiind obisnuita si in general avand nevoie de o structura foarte clara a lucrurilor, am fost un pic bulversata de acest sistem si mi s-a parut un libertinaj academic. Dar o data ce am inteles ca imi pot crea singura structura de care am nevoie, m-am descurcat foarte bine.

Cine crezi ca ar trebui sa faca aceste cursuri in Romania?

Toata lumea care face comunicare si activeaza in domeniu de cel putin trei ani, adica in jur de 80% din profesionistii din domeniu. Din pacate, sistemul educational romanesc nu ofera o pregatire solida in domeniul comunicarii – programa este invechita, iar informatiile nu au aplicabilitate in piata. In plus, de ceva timp, domeniul comunicarii a devenit foarte trendy si este facut si de oameni fara studii in domeniu, astfel ca se ajunge la situatii in care este facut dupa ureche si tocmai de aceea sunt facute greseli, mai mici sau mai mari. Asta rezulta intr-un prestigiu foarte scazut al profesionalismului in comunicare.

Comunicarea profesionala poate fi facuta fiind indeplinite cateva conditii: in primul rand, vocatie, pentru ca este o ocupatie vocationala, in al doilea rand, cunostinte teoretice sau studii si in al treilea rand, pentru un nivel inalt, experienta. Nu este de ajuns sa stii sa vorbesti corect romaneste ca sa spui ca faci comunicare – asta ar trebui sa stie toata lumea, fie ca e vorba de ingineri, doctori, bucatari sau pictori. Iar, din pacate, unii profesionisti in comunicare nu indeplinesc nici macar aceasta conditie elementara.

Cursurile CIM ofera un set foarte bun de cunostinte teoretice si, intr-un fel, experienta – prin faptul ca se testeaza aplicarea cunostintelor si nu memorarea informatiei.  Astfel, CIM ajuta un profesionist in comunicare sa indeplineasca doua dintre cele trei conditii pentru un profesionalism inalt – de talent se ocupa fiecare pe cont propriu.

 Cine sunt ceilalti 20% care nu au nevoie de aceste cursuri?

Cei care au facut deja niste cursuri in strainatate in domeniul comunicarii. Avand in vedere ca marketingul din Romania este inca la inceput fata de SUA sau UK, o facultate din afara, mai ales din Top 50 International, te ajuta sa profesezi la standarde foarte bune aici.

Asadar, pentru a fi un om bun de comunicare si PR in Romania, trebuie neaparat sa ai o forma de invatamant absolvita in strainatate?

As zice ca trebuie neaparat sa ai o deschidere spre strainatate, pentru ca in Romania nu avem inca specialisti  care sa fi devenit dascali, mentori sau profesori. Mana de profesionisti adevarati din Romania lucreaza in companii, nu-i invata pe altii, ceea ce este un aspect pe care eu as vrea sa-l schimb in viitor.

Pe de alta parte, nu vreau sa generalizez, nu-mi plac stereotipurile si tot timpul exista exceptii care confirma regula. Spre exemplu, eu inainte sa ma inscriu la CIM nu aveam studii in strainatate, si cu toate astea aveam rezultate foarte bune, tocmai pentru ca citeam carti din domeniu, eram la curent cu ce se intampla in alte tari, eram abonata la newslettere. Pentru a fi un profesionist bun in comunicare este nevoie de studii academice sau de educatie non-formala de calitate – traininguri, tutoriale, carti, newslettere de marketing.

Care este momentul potrivit in care sa urmezi cursurile CIM?

Dupa ce ai acumulat ceva experienta relevanta in domeniu – as zice eu in jur de trei ani. Acest moment iti asigura un bagaj de cunostinte de baza. Spre exemplu, daca nu stii diferenta dintre marketing, PR si branding, nici macar nu poti lua o decizie informata in ceea ce priveste diploma CIM pe care ti-o alegi. Si avand in vedere ca CIM ofera foarte multe diplome, este bine sa poti digera notiunile simple ale comunicarii, pentru a-ti putea alege o diploma care sa te ajute sa te specializezi intr-o directie pe care esti sigur ca vrei sa o mentii. Fara macar niste internshipuri, un job part time sau full time in domeniu este ca si cum ai alege cea mai buna carte dintr-o librarie dupa cat de colorata este coperta.

Ce ai recomanda cuiva care vrea sa se apuce acum de CIM?

Am mentionat deja sa-si aleaga diploma pe baza experientei. In afara de asta, este nevoie sa-si doreasca sa faca CIM pentru dezvoltarea personala, nu pentru ca toti colegii lui fac asta, altfel nu va avea motivatia potrivita.

Pentru mine, de asemenea, a fost esential sa am un partener de studiu – asta m-a motivat decisiv sa imi mentin ritmul de invatare; deci daca s-ar putea inscrie cate doi odata, ar fi ideal.

In plus, revenind la nevoia de experienta anterioara, este important din punct de vedere functional, la assignmenturi, sa lucreze intr-o organizatie pe care sa poata aplica ce invata la CIM. Daca aceasta conditie nu este indeplinita, va fi nevoie sa bata la foarte multe usi pana sa aiba acces la informatiile necesare pentru taskuri.

Un interviu realizat de Georgiana Ene pentru Institutul de Marketing.  Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la www.institutuldemarketing.ro.

[pb_builder]

Knowledge sharing is caring.