Cursurile CIM sunt programe de studiu in care intra cine vrea si iese cine poate. Mai precis, dincolo de studiul cu trainerii de la Oxford College of Marketing, studentii trebuie sa treaca si de probele de evaluare.

Pentru obtinerea certificarii internationale exista doua tipuri de evaluare: examen scris, sustinut la British Council si un proiect (assigment) realizat pe o organizatie la alegere sau pe compania la care lucreaza studentii, coordonata de tutori din Marea Britanie.

Am stat de vorba cu Rares Balan, Marketing & PR Manager Eastern Europe la Dexion Storage Solutions si unul dintre cursantii Institutului de Marketing la CIM Diploma in Professional Marketing si l-am intrebat cum a reusit sa treaca cu succes examenele, in conditiile in care a studiat la distanta.

Care este cel mai important lucru pe care l-ati recomanda viitorilor cursanti?

Seriozitate si determinare. Acestea trebuie pastrate in vedere de la inceperea lucrului si in fiecare zi pana la predarea proiectelor. Trebuie sa iti faci un plan de lucru si sa il urmezi. Sa parcurgi toate materialele si sa iti aloci suficient timp pentru proiect. Atentie! Gandeste-te ca proiectele nu sunt deloc usoare. Ia in considerare ca s-ar putea sa trebuiasca sa rescrii intregul proiect de 2-3 ori pana ajunge la o forma multumitoare. Cateva ore pe zi vreme de trei luni dedicate fiecarei materii ar trebui sa acopere orice evenimente neprevazute. Nu va temeti, dupa primul modul si dupa ce prindeti mersul lucrurilor, va deveni din ce in ce mai usor.

Cu ce incep, cum imi fac un plan de studiu?

Multi venim din structurile de invatamant din Romania, obisnuiti ca proiectele sa fie „note gratuite” sau ca orice recomandare de marketing pe care o facem este considerata valida „din oficiu”. CIM este mult mai strict. Trebuie sa spui ce trebuie, nu ce crezi tu ca trebuie. La stiintele sociale pe la noi, „mult inseamna bun”. La CIM nu este asa. Trebuie sa fii concis si la obiect. Nu esti depunctat pentru prostii, dar primesti puncte doar pentru ce ai scris la obiect. Poti scrie 11 pagini de informatii corecte si tangentiale la tema, fara sa insemne nimic pentru examinator. Pentru CIM trebuie gandit altfel. Trebuie citite cu atentie cerintele, intelese cuvintele „de actiune” (command words), identificat in materialele de studiu subiectul corect si explicat ca atare. Fiecare materie este un pic diferita si trebuie abordata diferit… materiile au sinergie intre ele, dar fiecare are cerintele sale specifice. Principalele lucruri care trebuie urmarite sunt metodele de structurare ale unui plan de marketing (ex: SOSTAC) si diferenta intre tacticile de marketing si functia de marketing. Marketing Management-ul este o functie de conducere (in ciuda pozitiei avute in organigramele romanesti) – ganditi proiectul ca atare. Desi are puncte si cerinte variate, proiectul este unitar. As recomanda sa se faca referinte si legaturi de la un punct in altul cat mai des.

Cum ma pregatesc pentru examenul scris?

Din punct de vedere al examenului scris…faceti testul inainte – daca sunteti ca mine si nu ati mai scris de mana de ani de zile…un exercitiu in prealabil va va reaminti si va va ajuta sa dozati efortul. Dupa scris de mana, trimiteti tutorelui o varianta transcrisa pentru critici si sugestii. Atentie! Examenul este o extensie a proiectului scris. Scrieti proiectul bine, structurat, invatati-l si la examen va fi suficient sa faceti comentarii pe cerintele date, avand ca baza punctele cheie ale proiectului. Nu va trebui „sa reinventati roata” la examen – aveti roata creata deja in proiect, va trebui doar sa ganditi moduri in care o ajutati sa treaca peste obstacole. Treceti prin toata materia, cursuri, carti, seminare, articole, prezentari. Urmariti toate webinarele si nu ezitati sa puneti intrebari. Mai ales, nu va temeti sa puneti intrebari tutorilor, sunt acolo ca sa va ajute.

Ce ati face altfel, acum, daca ati incepe studiul pentru un nou modul?

Cu privire la ce as face diferit.. nu multe.. poate as schimba ordinea materiilor. Driving Innovation a fost un subiect cu o tematica neasteptata si s-a bazat mult pe informatia cuprinsa in celelalte module. As incepe acum cu Strategic Marketing, care te ajuta sa iti formezi o baza de cunostinte pentru celelalte domenii. A, si nu fiti vanitosi, facem cursul sa acumulam informatii. Cand m-am apucat de cursul acesta avem 7 ani de marketing si PR la Universitate si 10 ani de experienta in domeniu, dar am facut totusi si cursul gratuit introductiv si am invatat o groaza de lucruri interesante si din acesta.

Mult succes. Este greu si consuma timp, dar  merita tot  efortul. Reprezinta un nivel de cunostinte suplimentare, de ultima ora, primite de la unitate de invatamant din Occident. Cursul imi permite sa „vorbesc aceeasi limba” cu sefa mea care a facut studiile de profil in Marea Britanie. Scoala romaneasca in general preda ce stiu profesorii sa predea, materiile CIM predau ceea ce doresc angajatorii de top sa fie stiut de catre oamenii lor de marketing.

Knowledge sharing is caring.